Jump menu

Main content |  back to top

Ontwikkeling van het Shell-logo tussen 1900 en 1948

Het woord 'Shell' werd voor het eerst gebruikt in 1891, als handelsmerk voor kerosine die door Marcus Samuel and Company naar het Verre Oosten werd verscheept. Dit kleine Londense bedrijf handelde oorspronkelijk in antiek, curiosa en oosterse zeeschelpen. Deze laatste werden zo populair (in de Victoriaanse periode werden de schelpen veelal gebruikt om sieradendoosjes te versieren) dat ze al snel de basis vormde voor de winstgevende import- en exporthandel van het bedrijf met het Verre Oosten.

Het woord kreeg in 1897 de status van bedrijfsnaam, toen Samuel de 'Shell' Transport and Trading Company oprichtte. Het eerste logo (1901) was een mosselschelp, maar in 1904 werd gekozen voor een kamschelp om de bedrijfs- en merknaam uit te beelden.

De oorsprong achterhalen

De keuze voor een schelp als embleem is niet echt verrassend, omdat het de bedrijfsnaam was. Ook waren alle tankers van Samuel die kerosine vervoerden naar het Verre Oosten genoemd naar verschillende zeeschelpen. Maar waarom werd in 1904 nu juist de kamschelp gekozen als symbool voor het bedrijf? Het was zeker niet de eenvoudigste vorm om weer te geven in druk.

Zowel de naam 'Shell' als het kamschelpsymbool kunnen misschien worden toegeschreven aan een andere belanghebbende. Een zekere heer Graham die de kerosine van Samuel and Co. importeerde in India en verkocht als 'Graham's Oil', legde kapitaal in en werd een directeur van de 'Shell' Transport and Trading Company.

Er bestaat enig bewijs dat het schelpsymbool afkomstig is uit zijn familiewapen. De 'sint-jakobsschelp' werd door de familie Graham aangenomen als hun wapen, nadat hun voorvaderen een pelgrimstocht hadden gemaakt naar Santiago de Compostela in Spanje. Maar wat de oorsprong ook was, het oorspronkelijke ontwerp was een redelijk natuurgetrouwe weergave van de kamschelp of sint-jakobsschelp.

Toen de Royal Dutch Petroleum Company en 'Shell' Transport and Trading Company in 1907 samengingen, werden de merknaam en het logo van laatstgenoemde gebruikt. De nieuwe Royal Dutch/Shell Group kreeg de verkorte naam (‘Shell’) en het visuele embleem (de kamschelp). En zo is het nog steeds.

De vorm van het Shell-symbool is in de loop der jaren geleidelijk veranderd naar aanleiding van trends op het gebied van grafisch ontwerpen. Het huidige logo is gecreëerd door de geweldige ontwerper Raymond Loewy en werd in 1971 ingevoerd. Dertig jaar later staat het nog steeds als een huis en is het een van de meest herkende symbolen ter wereld.

Een revolutie in olietransport

De exacte herkomst van het rood en geel van Shell is moeilijk te achterhalen. Het is waar dat Samuel and Company de kerosine aanvankelijk naar het Verre Oosten verscheepte in rood geverfde blikken, maar er zou net zo goed opnieuw een verband kunnen bestaan met Spanje.

Toen de Shell Company in Californië in 1915 de eerste benzinestations bouwde, moesten ze concurreren met andere bedrijven. Felle kleuren waren de oplossing, maar het moesten wel kleuren zijn die de Californiërs mooi vonden. Vanwege de sterke banden van de staat met Spanje werd gekozen voor het rood en geel van de Spaanse vlag.

Net als de kamschelp zijn de kleuren op zich in de loop der jaren iets aangepast, met name in 1955 toen de nieuwe kleuren Shell-rood en Shell-geel werden geïntroduceerd. Deze felle, frisse en zeer klantvriendelijke kleuren maakten deel uit van de nieuwe visuele identiteit van Shell voor de detailhandel. Het Shell-embleem, of de kamschelp, is ook in de 21e eeuw nog een van de succesvolste merksymbolen.