Vrouwelijke wetenschapper van Ferrari werkt in een laboratorium

De bedrijvigheid van het laboratorium

Bij F1 draait alles om adrenaline. Het is overal. Zelfs in het laboratorium. En vooral in het Shell Track Lab - een mobiel laboratorium aan de kant van het circuit met de analisten van Shell, dat aanwezig is tijdens elke Grand Prix. Hier werken ze onvermoeid samen met de ingenieurs van Scuderia Ferrari om brandstoffen en motoroliën van wereldklasse te ontwikkelen voor de F1-auto's van Ferrari.

Ze maken een integraal deel uit van het Scuderia Ferrari-team. Daarom gingen we met hen praten om te kijken hoe ze omgaan met de druk.

“Om in dit team te zitten moet je passie hebben. Anders kun je de eisen en verwachtingen in combinatie met de werkbelasting onmogelijk aan.” Dat zegt Guy Lovett, Trackside and Logistics Manager, die (samen met zijn team) verantwoordelijk is voor het testen van de brandstoffen en motoroliën voor elke race.

Een brandstof zal de motor van de auto het vermogen geven om te winnen, terwijl de oliën (of lubes zoals wij zeggen) de motor schoon en efficiënt helpen houden. Het Track Lab team neemt stalen van de brandstof en olie tijdens raceweekends en test ze om rapporten te voorzien voor de technici van Ferrari. Als resultaat van deze testen kunnen de ingenieurs van Ferrari uit de metallurgische stalen in de olie weten welk onderdeel van de auto aandacht nodig heeft. Dat maakt de stalen en analyse van Shell zo waardevol.

Dan Jamieson verklaart de intensiteit van de taak voorhanden. “Op een raceweekend kan het team tot 40 testen uitvoeren voor de Ferrari-ingenieurs. Als er een probleem is aan de kant van het circuit, dan zal dit een impact hebben op de ingenieurs van Ferrari en natuurlijk op de algemene prestaties van Ferrari. Daar komt de druk vandaan. We willen het team niet teleurstellen.”

De grens tussen succes en falen is ongelooflijk smal in F1. Daarom werkt het Shell Fuel Development Team het hele jaar door om haar producten te verbeteren. Drew verklaart:

“de verbeteringen die we aanbrengen zijn minimaal, maar hebben wel een enorm belang. Met elke nieuwe mengeling zoeken we betere resultaten, hoe klein deze verbeteringen ook zijn. Het verschil tussen 1 of 2 pk kan tot wel 12 meter voorsprong betekenen. Die winst kan al het verschil betekenen aan het einde van de reis.”

Maar voordat het team kan werken aan de brandstof, moeten ze ervoor zorgen dat de kit in volledig werkende conditie aankomt op het circuit. “Dat is niet zo makkelijk als het lijkt,” lacht Dan.

Alan Wardle en Louise Coppack (collega analisten) glimlachen instemmend. “Op Spa duurde de opstelling 12 uur lang, in plaats van de normale 4 uren. Bepaalde onderdelen van de kit waren defect, we kregen problemen met de voeding, en zelfs de reservekit werkte niet. Alles dat verkeerd kon gaan, ging verkeerd. We moeten improviseren en oplossingen vinden en backup-plannen hebben, de druk ligt hoog, maar het maakt deel uit van het werk.”

“Falen is geen optie” zegt Dan, waarop het hele team instemmend ja knikt. “De druk is intens, vooral als we naar races moeten vliegen (buiten Europa). We weten soms niet wat we aan de andere kant gaan tegenkomen. We hebben geleerd om op alles voorbereid te zijn.”

Maar het hele team is er wel vast van overtuigd dat het een kleine prijs is om deel te mogen uitmaken van de meest iconische instelling in motorsport. 

Ian Albiston is de trackside - en logistiekmanager. “We krijgen het gevoel een enorm deel uit te maken van de Ferrari-familie. Ik vergeet nooit toen Schumacher de titel won in Japan in 2003. Ik had de nacht ervoor niet geslapen. Ik was zo ongerust. De race zelf was een marteling. Het werd een heel zware race, maar uiteindelijk wonnen we toch. Wat een nacht!”

Mark Wakem (projectleider smeermiddelen) en Mike Evans (projectleider brandstoffen) zijn verantwoordelijk voor productontwikkeling in de aanloop naar de race. Het is een veeleisende job, maar er is geen beter gevoel dan als ze het aan het juiste eind hebben. 

“De teamleider van Ferrari,” onthult Mark, “dankte Shell persoonlijk voor de verwerking en de levering van de nieuwe brandstof in Spanje. Zelfs de coureurs bedankten ons. Het is fantastisch om deel te mogen uitmaken van het team en erkenning te krijgen voor ons werk. We weten dat een team maar zo sterk is als de zwakste schakel. Daarom streven we ernaar om het hele jaar rond betere producten te ontwikkelen.”  

Mike gaat hiermee akkoord en zegt dat het niet ongewoon is dat in de media over de analyse van de brandstofmengeling wordt gepraat. “Dankzij de regelgevingen van 2014 werd er een grotere nadruk gelegd op ons werk. We hoorden onlangs David Coulthard nog spreken over de olie-analyse van Shell. Het toont hoe belangrijk we zijn voor het proces. Het is lonend werk.” 

Door de recente veranderingen in de regelgevingen is de mengeling van olie en brandstof belangrijker dan ooit. Het is maar goed dat dit team de uitdaging aan kan.

Guy Lovett en Kimi Raikkonen promoten shell-v-power

SHELL TRACK LAB: IN DE FRONTLINIE MET SCUDERIA FERRARI

Minstens twee leden van het Shell Track Lab zijn tijdens elke race op de kalender aanwezig om te helpen met de analyse van brandstof en olie ter technische ondersteuning van Scuderia Ferrari tijdens het Formula 1®-seizoen. Op deze manier wordt de wettelijkheid van de mengeling verzekerd en wordt gecontroleerd op tekenen van motorslijtage.

Dit is ongetwijfeld een heel geprivilegieerde positie, de frontlinie van het innovatiepartnerschap tussen Shell en Scuderia Ferrari. Het is ook het perfecte uitgangspunt om het werk tussen de twee bedrijven te evalueren en het meest succesvolle team in de sportgeschiedenis te helpen nog meer glorie te behalen.

“Werken in Formule 1 is heel opwindend, maar de ontwikkelingen die Shell maakt met Scuderia Ferrari zijn pas echt opwindend. Of je nu één van de miljoenen fans bent die overal ter wereld meekijken of een klant bent van een Shell-tankstation,” zegt Guy Lovett, Shell Motorsport Innovation Manager.

“In 2015 boekten we enorme vooruitgang als resultaat van onze nauwe samenwerking met iedereen hier in Maranello. Er wordt echter meer gedaan dan alleen maar de raceprestaties verbeteren. Shell werkt samen met al haar motorsportpartners omdat het de ideale testomgeving vormt om producten te ontwikkelen voor onze klanten op de openbare weg. Het werk dat we leveren met Scuderia Ferrari is hier een cruciale factor in.”

Er bestaat geen twijfel dat Formule 1 een ideaal platform is om producten van Shell en hun technische uitmuntendheid aan te tonen. Een goed bewijs hiervan zagen we toen de Shell V-Power-racebrandstof en Shell Helix Ultra-smeermiddelen met PurePlus-technologie een ongeëvenaarde 25% totale prestatieverhoging opleverden voor de Scuderia Ferrari Formula 1®-aandrijving in 2015. Dit betekende bijna een halve seconde winst per ronde voor het Italiaanse team en gemiddeld 30 seconden over de hele afstand van de race.

Dit was een enorme prestatie, die niet mogelijk was geweest zonder de 21.000 uren die de meer dan 50 wetenschappers van Shell jaarlijks besteden aan het innovatiepartnerschap. Deze inspanningen hielpen Sebastian Vettel drie overwinningen binnen te halen in 2015 op weg naar de derde plaats in het FIA Formule 1-wereldkampioenschap voor coureurs. Een prestatie waar Shell dit seizoen samen met het team hoopt op verder te bouwen.

“Als het team successen boekt, dan voel je je vanzelf trots op de rol die je erin hebt gespeeld, wat één van de grote voordelen is van het werk dat we doen,” verklaart Alan Wardle, Shell Trackside Analyst.

Deze gevoelens worden gedeeld door Ian Albiston, Shell Formula 1 Trackside Delivery Manager, die in een goede positie staat om commentaar te geven. Na een carrière van meer dan 15 jaar als belangrijke schakel in de samenwerking tussen Shell en Scuderia Ferrari.

Hij zei: “We voelen echt dat we deel uitmaken van het team tijdens de race, maar ook terwijl we ter plaatse in de fabriek in Maranello werken. Er bestaat niets beter op het vlak van professionele voldoening dan ons raspaard de eindstreep als eerste te zien oversteken.”

Emotionele woorden, maar in deze context, volledig begrijpelijk. Werken aan de top van je vak is al opwindend genoeg op zich, en dat is zeker waar voor het werk dat het Shell Track Lab-team dagelijks uitvoert. Als je daaraan nog eens de opwindende aard toevoegt van de wereld van Formule 1 en een iconisch instituut als Scuderia Ferrari, dan zal niemand het je verwijten als je je extra gemotiveerd voelt.

Dit zal ongetwijfeld waar zijn voor de laatste nieuwe aanwerving bij het Shell Track Lab team, Jennifer Plückhahn, die nu aan haar eerste seizoen begint. Dit kan een enorme uitdaging lijken voor iemand van slechts 22 jaar oud. Ze groeide echter op als stagiaire bij Shell en is dus klaar om bij te dragen aan de uitvoerige technische service die het team tijdens elke race aan Scuderia Ferrari biedt.

Ze zei: “Ik ben heel blij dat ik bij het team mag komen. Ik heb ervaring in het testen en ik kijk er naar uit om naar de races te gaan. Ik heb ook tijd doorgebracht in de Scuderia Ferrari-fabriek in Maranello, waar ik heb gewerkt aan het nieuwe fly-away-laboratorium. Het is cool dat ik mijn training bij Shell in zo een fantastische praktijk kan toepassen.”

Het laboratorium dat naar elke race buiten Europa wordt gevlogen, werd volledig herontworpen om het lichter te maken en daarom gemakkelijker om te vervoeren. De Formule 1-kalender bezoekt elke hoek van de aarde en deze besparingen zullen belangrijk zijn in het verkleinen van onze koolstofvoetafdruk in dit specifieke programma van Shell.

“Formule 1 staat bekend om innovatieve technologieën en futuristische materialen en het fly-away laboratorium zal daar een voorbeeld van zijn, we hebben bijna alles van koolstofvezel gemaakt!” zegt Trackside Analyst, Drew Stinton. De man die verantwoordelijk is geweest voor een groot deel van deze transformatie, waarbij het gewicht van het labo met 20% werd verlaagd.

“Het werk dat we leveren tijdens de races is cruciaal voor de prestaties van Scuderia Ferrari, door meer dan 40 stalen brandstof en 30 stalen olie te testen gedurende het verloop van een weekend. Het werk dat we hebben gedaan aan het laboratorium, hoewel minder tastbaar of zichtbaar, is daarom ook cruciaal in het streven van Shell naar optimale efficiëntie in het Formule 1-programma.”

Het zijn spannende tijden voor iedereen die betrokken is bij het innovatiepartnerschap van Shell met Scuderia Ferrari, maar vooral voor het Track Lab Team, omdat ze uitkijken naar de 11de FIA Formula One World Constructors’ Championship™ samen.

Meer in Motorists

Van circuit naar de snelweg

Ontdek hoe de technologische ontwikkelingen van de Scuderia Ferrari Formule 1-auto in uw voertuig terechtkomen via Shell V-Power en Shell Helix.