Om actief bij te dragen aan de energietransitie naar hernieuwbare energie investeert Belgian Shell NV (Shell) in de productie en levering van brandstoffen die de CO2e-uitstoot verminderen. Als onderdeel van Shell’s nieuwe aanbod biedt het bedrijf nu Shell Renewable Diesel aan zijn wegtransportklantenweg aan. Deze nieuwe brandstof is een schoner brandende diesel, gemaakt van 100% hernieuwbare componenten¹. Shell Renewable Diesel is nu beschikbaar voor bulklevering aan wegtransportbedrijven die dieseltanks op hun terrein of depots hebben staan. Tevens is Shell van plan om Shell Renewable Diesel op truckstations in België aan te bieden in het eerste kwartaal van 2024.

Shell Renewable Diesel is een drop-in brandstof die gebruikt kan worden bij voertuigen uitgerust met de huidige dieselmotoren die zijn goedgekeurd voor het gebruik van EN15940-brandstoffen. De brandstof vermindert de CO2euitstoot tussen 80% en 90% in vergelijking met conventionele B7-diesel² . Momenteel enkel beschikbaar voor levering, maar in het eerste kwartaal van 2024 zal Shell Renewable Diesel beschikbaar zijn aan de pomp in vijf Shell Truck stations in België. De stations bevinden zich in Antwerpen, Gent, Herstal, Maasmechelen en Menen-Rekkem.

Naast het verminderen van de CO2e-uitstoot heeft de nieuwe brandstof nog andere voordelen, waaronder:

  • Schonere verbranding
    In het productieproces van Shell Renewable Diesel worden meer uniforme paraffinische moleculen geproduceerd, vergeleken met conventionele diesel brandstof geproduceerd uit raffinage van ruwe olie. Door het hoge cetaangetal en de afwezigheid van aromaten zorgt Shell Renewable Diesel voor een schonere verbranding met minder luchtvervuiling door de lagere uitstoot van stikstofoxiden en deeltjes, vergeleken met conventionele dieselbrandstof.
  • Motorgeluid
    Shell Renewable Diesel kan leiden tot een vermindering van het motorgeluid tot circa 3 dB(A) in vergelijking met conventionele dieselbrandstof. Dit is het gevolg van het hoge cetaangetal van Shell Renewable Diesel, wat zorgt voor een snellere en gelijkmatigere verbranding. Wij veronderstellen dat minder motorgeluid kan bijdragen aan een beter welzijn van de bestuurder en daarbij het gebruik van voertuigen in geluidsreductiezones mogelijk maakt.
  • Koude start
    Door het hoge cetaangetal van Shell Renewable Diesel start een koude motor sneller en soepeler in vergelijking met conventionele dieselbrandstof. Dit is vooral belangrijk bij het starten van de motor in de ochtend na een koude winternacht.
  • Hoog cetaangetal
    Een hoog cetaangetal helpt bij het verminderen van de uitstoot van stikstof oxiden en het motorgeluid. Het verbetert ook het gemak van de koude start van de motor. Het cetaangetal van Shell Renewable Diesel is veel hoger dan dat van conventionele dieselbrandstof. Shell Renewable Diesel voldoet aan de Europese norm EN15940 Klasse A, met een cetaangetal van minimaal 70.
  • ‘Drop-in’ brandstof
    Shell Renewable Diesel kan worden gebruikt als een directe vervanging voor conventionele dieselbrandstof zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan motoren die zijn goedgekeurd voor het gebruik van EN15940- brandstoffen.

Shell werkt samen met de wegtransportsector om de uitstoot van voertuigen te helpen verminderen

De wegtransportsector vertegenwoordigt ongeveer 9% van de wereldwijde CO2e-uitstoot, dat is meer dan de scheepvaart- en luchtvaartsectorsamen. Om de doelstelling van de Overeenkomsten van Parijs te verwezenlijken moet de uitstoot van wegtransport in 2050 met bijna 60% zijn afgenomen ten opzichte van 2018, ondanks een verwachte verdubbeling in het volume voertuigen in de wegtransportsector in dezelfde periode.

Shell Commercial Road Transport zet zich in voor de productie en levering van brandstoffen die de CO2e-uitstoot verminderen. Op deze manier helpt het energie- en brandstofbedrijf zijn klanten in de energietransitie. Shell ontwikkeltgeleidelijk zijn netwerk van Shell Truck stations die de nieuwe Shell Renewable Diesel aanbieden in Europa. De brandstof is nu verkrijgbaar aan de pomp bij 86 Shell Truck stations, waaronder op 45 locaties in Zweden, op 31 plekken in Nederland, bij vijf stations in zowel Finland als Noorwegen.

Valérie Matias, Sales Team Lead Belgium, France & Luxembourg Commercial Road Transport bij Belgian Shell, besluit: “Ik ben er trots op dat we onze wegtransportklanten in België kunnen laten profiteren van duurzamere brandstoffen. Met ongeveer 217 miljoen voertuigen op de weg, is de commerciële transportsector van fundamenteel belang voor de wereldeconomie en het dagelijks leven. Een dergelijke omvang vertegenwoordigt een even grote uitdaging nu het wegtransport terugkeert naar het vlotte tempo van vóór de pandemie, wellicht zelfs nog intenser dan voorheen. Deze groei heeft een aanzienlijke toename van de CO2e-uitstoot als gevolg. Juist daarom is het belangrijk om impactvolle en eenvoudige oplossingen aan te bieden, waarbij de huidige voertuigen, of hun motoren, niet vervangen hoeven te worden.”

Meer informatie hier

EINDE

Noot voor de redactie:

1 Shell Renewable Diesel wordt gemaakt van 100% hernieuwbare componenten, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afvalgrondstoffen, en is niet gemengd met biodiesel of fossiele diesel.

2Broeikasgasintensiteitsfactoren voor Shell Renewable Diesel die in onze berekeningen worden gebruikt, zijn in eenheden gram CO₂e per MJ, volgens de methodologie die is beschreven in de richtlijn hernieuwbare energie 2018/2001/EU en worden in de hele toeleveringsketen geverifieerdt, zodat het voldoet aan deze norm. De procentuele reductie van broeikasgasemissies wordt berekend door te vergelijken met een broeikasgasbasisintensiteit van 90,2 gCO₂e / MJ op een Well-to-Wheel basis, waarvan aan wordt genomen dat deze representatief is voor een B7 diesel op de markt van de Europese Unie. De koolstofintensiteit van de B7 diesel wordt door Shell berekend aan de hand van emissiefactoren uit het JEC Well-to-Tank rapport v5. (Europese Commissie, Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek, Prussi, M., Yugo, M., De Prada, L., et al., JEC well-to-tank report V5 : JEC well-to-wheels analysis : well-towheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, Publications Office, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2760/959137).

Beeldmateriaal hier te downloaden.

Contacten voor de pers

Philémon Heutte (Edelman Global Advisory voor Belgian Shell) | philemon.heutte@edelmanega.com | +32 477 97 66 02

Cautionary note

The companies in which Shell plc directly and indirectly owns investments are separate legal entities. In this announcement, “Shell”, “Shell Group” and “Group” are sometimes used for convenience where references are made to Shell plc and its subsidiaries in general. Likewise, the words “we”, “us” and “our” are also used to refer to Shell plc and its subsidiaries in general or to those who work for them. These terms are also used where no useful purpose is served by identifying the particular entity or entities. ‘‘Subsidiaries’’, “Shell subsidiaries” and “Shell companies” as used in this announcement refer to entities over which Shell plc either directly or indirectly has control. Entities and unincorporated arrangements over which Shell has joint control are generally referred to as “joint ventures” and “joint operations”, respectively. “Joint ventures” and “joint operations” are collectively referred to as “joint arrangements”. Entities over which Shell has significant influence but neither control nor joint control are referred to as “associates”. The term “Shell interest” is used for convenience to indicate the direct and/or indirect ownership interest held by Shell in an entity or unincorporated joint arrangement, after exclusion of all third-party interest.

Forward-Looking Statements

This announcement contains forward-looking statements (within the meaning of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995) concerning the financial condition, results of operations and businesses of Shell. All statements other than statements of historical fact are, or may be deemed to be, forward-looking statements. Forward-looking statements are statements of future expectations that are based on management’s current expectations and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in these statements. Forward-looking statements include, among other things, statements concerning the potential exposure of Shell to market risks and statements expressing management’s expectations, beliefs, estimates, forecasts, projections and assumptions. These forward-looking statements are identified by their use of terms and phrases such as “aim”, “ambition”, ‘‘anticipate’’, ‘‘believe’’, ‘‘could’’, ‘‘estimate’’, ‘‘expect’’, ‘‘goals’’, ‘‘intend’’, ‘‘may’’, “milestones”, ‘‘objectives’’, ‘‘outlook’’, ‘‘plan’’, ‘‘probably’’, ‘‘project’’, ‘‘risks’’, “schedule”, ‘‘seek’’, ‘‘should’’, ‘‘target’’, ‘‘will’’ and similar terms and phrases. There are a number of factors that could affect the future operations of Shell and could cause those results to differ materially from those expressed in the forward-looking statements included in this announcement, including (without limitation): (a) price fluctuations in crude oil and natural gas; (b) changes in demand for Shell’s products; (c) currency fluctuations; (d) drilling and production results; (e) reserves estimates; (f) loss of market share and industry competition; (g) environmental and physical risks; (h)risks associated with the identification of suitable potential acquisition properties and targets, and successful negotiation and completion of such transactions; (i)the risk of doing business in developing countries and countries subject to international sanctions; (j) legislative, judicial, fiscal and regulatory developments including regulatory measures addressing climate change; (k) economic and financial market conditions in various countries and regions; (l) political risks, including the risks of expropriation and renegotiation of the terms of contracts with governmental entities, delays or advancements in the approval of projects and delays in the reimbursement for shared costs; (m) risks associated with the impact of pandemics, such as the COVID-19 (coronavirus) outbreak; and (n) changes in trading conditions. No assurance is provided that future dividend payments will match or exceed previous dividend payments. All forward-looking statements contained in this announcement are expressly qualified in their entirety by the cautionary statements contained or referred to in this section. Readers should not place undue reliance on forward-looking statements. Additional risk factors that may affect future results are contained in Shell plc’s Form 20-F for the year ended December31, 2021 (available at www.shell.com/investor and www.sec.gov). These risk factors also expressly qualify all forward-looking statements contained in this announcement and should be considered by the reader. Each forward-looking statement speaks only as of the date of this announcement, 2 June 2022. Neither Shell plc nor any of its subsidiaries undertake any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement as a result of new information, future events or other information. In light of these risks, results could differ materially from those stated, implied or inferred from the forward-looking statements contained in this announcement.

Shell’s net carbon footprint

Also, in this announcement we may refer to Shell’s “Net Carbon Footprint” or “Net Carbon Intensity”, which include Shell’s carbon emissions from the production of our energy products, our suppliers’ carbon emissions in supplying energy for that production and our customers’ carbon emissions associated with their use of the energy products we sell. Shell only controls its own emissions. The use of the term Shell’s “Net Carbon Footprint” or “Net Carbon Intensity” are for convenience only and not intended to suggest these emissions are those of Shell plc or its subsidiaries.

Shell’s net-Zero Emissions Target

Shell’s operating plan, outlook and budgets are forecasted for a ten-year period and are updated every year. They reflect the current economic environment and what we can reasonably expect to see over the next ten years. Accordingly, they reflect our Scope 1, Scope 2 and Net Carbon Footprint (NCF) targets over the next ten years. However, Shell’s operating plans cannot reflect our 2050 net-zero emissions target and 2035 NCF target, as these targets are currently outside our planning period. In the future, as society moves towards net-zero emissions, we expect Shell’s operating plans to reflect this movement. However, if society is not net zero in 2050, as of today, there would be significant risk that Shell may not meet this target.