Shell Renewable Diesel is diesel met schonere verbranding, afgeleid uit 100% hernieuwbare componenten1 . Dit product is compatibel met de huidige dieselmotoren met goedkeuring voor EN15940-brandstoffen. Met deze brandstof verminderen de emissies enorm: 80% à 90% in vergelijking met klassieke B7-diesel2 . Shell’s nieuwe brandstof is nu al beschikbaar in minstens 90 Shell Truckstations in Europa: in België, Finland, Nederland, Noorwegen en Zweden. Duitsland volgt zeer binnenkort.

Valérie Matias, Sales Manager voor commercieel wegtransport in België, Frankrijk en Luxemburg bij Belgian Shell NV, beklemtoont hoe dringend het is om de wereldwijde CO₂eemissiesvan het wegtransport aan te pakken. Zij verduidelijkt: “Goederentransport op de weg is nog altijd verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde CO₂e-emissies. We zien de volumes van dit wegtransport van goederen continu toenemen. Dit is een wereldwijde uitdaging waarvoor we absoluut betrouwbare en duurzame oplossingen moeten vinden. We zijn trots op het traject dat we zijn gestart met Shell Renewable Diesel om onze klanten te steunen in hun energietransitie. We stellen ook met veel genoegen vast dat andere landen ons voorbeeld volgen en nu ook onze nieuwe diesel opnemen in hun aanbod. Shell is een trendsetter in de energiesector en is vastbesloten om nu ook het voortouw te nemen met een positieve impact op ons milieu.”

Enkele voordelen van Shell Renewable Diesel:

  • Schonere verbranding: Shell Renewable Diesel heeft een hoog cetaangetal en bevat geen aromaten. Dit zorgt voor schonere verbranding. Ook de emissies van stikstofoxide en -partikels zijn hierdoor lager dan bij klassieke B7-dieselbrandstof, wat bijdraagt tot een betere luchtkwaliteit.
  • Efficiëntie bij koud starten: Een koude motor start sneller en soepeler dankzij het hogere cetaangetal van Shell Renewable Diesel. Dit is vooral van cruciaal belang tijdens de kille ochtend na een koude winternacht.
  • Pasklare brandstof: Shell Renewable Diesel is meteen en direct inzetbaar als vervanger voor klassieke B7-dieselbrandstof: er zijn geen aanpassingen nodig aan motoren die geschikt zijn voor EN15940-brandstoffen. Dit betekent een naadloze overgang voor de bestaande voertuigen met dieselmotor.
  • Minder motorgeluid: Shell Renewable Diesel kan het motorgeluid met ongeveer 3 dB(A) verminderen in vergelijking met de klassieke B7-dieselbrandstof. Het hoge cetaangetal zorgt voor efficiëntere en meer gelijkmatige verbranding, zodat het motorgeluid afneemt.
  • Hoog cetaangetal: Een hoog cetaangetal vermindert niet alleen de stikstofemissies en het motorgeluid maar laat een koude motor ook gemakkelijker starten. Shell Renewable Diesel overtreft de klassieke B7-dieselbrandstof wat het cetaangetal aangaat, en voldoet aan de Europese norm EN15940 A-klasse, met een cetaangetal van minstens 70.

Shell realiseert door zijn engagement inzake duurzaamheid een enorme stap voorwaarts met de lancering van zijn Shell Renewable Diesel in tankstations in heel België. Door dit alternatief met een schonere verbranding aan te bieden, ijvert Belgian Shell NV voor een drastische vermindering van de CO2e-emissies van vrachtvervoer op de weg. Vrachtwagens die deze innovatieve brandstof tanken, dragen bij aan een groenere toekomst, en dat past in de visie van Shell om een positieve impact te hebben op ons milieu.

Meer informatie in het Nederlands vind je hier; in het Frans hier.

EINDE

1 Shell Renewable Diesel wordt geproduceerd uit 100% hernieuwbare componenten zoals plantaardige olie, dierenvet en afvalgrondstoffen. Shell Renewable Diesel is niet vermengd met biodiesel of fossiele diesel.

2 De in de berekeningen voor Shell Renewable Diesel gebruikte broeikasgas-intensiteitsfactoren zijn eenheden van grammen CO₂e per MJ, conform de methodologie, beschreven in de EU-richtlijn 2018/2001/EU voor hernieuwbare energie; deze worden in de volledige toevoerketen gecontroleerd om te voldoen aan deze norm. De procentuele uitstootvermindering van broeikasgassen wordt berekend door de waarde te vergelijken met de basislijn voor broeikasgas-intensiteit van 90,2 g CO₂e/MJ op ‘Well-to-Wheel’-basis (= van de bron tot op de weg), die representatief wordt geacht voor B7-diesel op de EU-markt. Shell berekent de koolstofintensiteit van B7-diesel met behulp van de uitstootfactoren uit het rapport van de JEC Well-to-Tank v5. (Europese Commissie, Gemeenschappelijk Onderzoekscentrum, Prussi, M., Yugo, M., De Prada, L., et al., JEC well-to-tank V5: JEC well-to-wheels analysis: well-to-wheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, Publications Office, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2760/959137).

Cautionary note

The companies in which Shell plc directly and indirectly owns investments are separate legal entities. In this announcement, “Shell”, “Shell Group” and “Group” are sometimes used for convenience where references are made to Shell plc and its subsidiaries in general. Likewise, the words “we”, “us” and “our” are also used to refer to Shell plc and its subsidiaries in general or to those who work for them. These terms are also used where no useful purpose is served by identifying the particular entity or entities. ‘‘Subsidiaries’’, “Shell subsidiaries” and “Shell companies” as used in this announcement refer to entities over which Shell plc either directly or indirectly has control. Entities and unincorporated arrangements over which Shell has joint control are generally referred to as “joint ventures” and “joint operations”, respectively. “Joint ventures” and “joint operations” are collectively referred to as “joint arrangements”. Entities over which Shell has significant influence but neither control nor joint control are referred to as “associates”. The term “Shell interest” is used for convenience to indicate the direct and/or indirect ownership interest held by Shell in an entity or unincorporated joint arrangement, after exclusion of all third-party interest.

Forward-Looking Statements

This announcement contains forward-looking statements (within the meaning of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995) concerning the financial condition, results of operations and businesses of Shell. All statements other than statements of historical fact are, or may be deemed to be, forward-looking statements. Forward-looking statements are statements of future expectations that are based on management’s current expectations and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in these statements. Forward-looking statements include, among other things, statements concerning the potential exposure of Shell to market risks and statements expressing management’s expectations, beliefs, estimates, forecasts, projections and assumptions. These forward-looking statements are identified by their use of terms and phrases such as “aim”, “ambition”, ‘‘anticipate’’, ‘‘believe’’, ‘‘could’’, ‘‘estimate’’, ‘‘expect’’, ‘‘goals’’, ‘‘intend’’, ‘‘may’’, “milestones”, ‘‘objectives’’, ‘‘outlook’’, ‘‘plan’’, ‘‘probably’’, ‘‘project’’, ‘‘risks’’, “schedule”, ‘‘seek’’, ‘‘should’’, ‘‘target’’, ‘‘will’’ and similar terms and phrases. There are a number of factors that could affect the future operations of Shell and could cause those results to differ materially from those expressed in the forward-looking statements included in this announcement, including (without limitation): (a) price fluctuations in crude oil and natural gas; (b) changes in demand for Shell’s products; (c) currency fluctuations; (d) drilling and production results; (e) reserves estimates; (f) loss of market share and industry competition; (g) environmental and physical risks; (h) risks associated with the identification of suitable potential acquisition properties and targets, and successful negotiation and completion of such transactions; (i) the risk of doing business in developing countries and countries subject to international sanctions; (j) legislative, judicial, fiscal and regulatory developments including regulatory measures addressing climate change; (k) economic and financial market conditions in various countries and regions; (l) political risks, including the risks of expropriation and renegotiation of the terms of contracts with governmental entities, delays or advancements in the approval of projects and delays in the reimbursement for shared costs; (m) risks associated with the impact of pandemics, such as the COVID-19 (coronavirus) outbreak; and (n) changes in trading conditions. No assurance is provided that future dividend payments will match or exceed previous dividend payments. All forward-looking statements contained in this announcement are expressly qualified in their entirety by the cautionary statements contained or referred to in this section. Readers should not place undue reliance on forward-looking statements. Additional risk factors that may affect future results are contained in Shell plc’s Form 20-F for the year ended December 31, 2021 (available at www.shell.com/investor and www.sec.gov). These risk factors also expressly qualify all forward-looking statements contained in this announcement and should be considered by the reader. Each forward-looking statement speaks only as of the date of this announcement, 2 June 2022. Neither Shell plc nor any of its subsidiaries undertake any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement as a result of new information, future events or other information. In light of these risks, results could differ materially from those stated, implied or inferred from the forward-looking statements contained in this announcement.

Shell’s net carbon footprint

Also, in this announcement we may refer to Shell’s “Net Carbon Footprint” or “Net Carbon Intensity”, which include Shell’s carbon emissions from the production of our energy products, our suppliers’ carbon emissions in supplying energy for that production and our customers’ carbon emissions associated with their use of the energy products we sell. Shell only controls its own emissions. The use of the term Shell’s “Net Carbon Footprint” or “Net Carbon Intensity” are for convenience only and not intended to suggest these emissions are those of Shell plc or its subsidiaries.

Shell’s net-Zero Emissions Target

Shell’s operating plan, outlook and budgets are forecasted for a ten-year period and are updated every year. They reflect the current economic environment and what we can reasonably expect to see over the next ten years. Accordingly, they reflect our Scope 1, Scope 2 and Net Carbon Footprint (NCF) targets over the next ten years. However, Shell’s operating plans cannot reflect our 2050 net-zero emissions target and 2035 NCF target, as these targets are currently outside our planning period. In the future, as society moves towards net-zero emissions, we expect Shell’s operating plans to reflect this movement. However, if society is not net zero in 2050, as of today, there would be significant risk that Shell may not meet this target.