Het woord Shell verscheen voor het eerst in 1891 als het handelsmerk voor petroleum dat door Marcus Samuel and Company naar het Verre Oosten werd vervoerd. Dit kleine bedrijf in Londen handelde oorspronkelijk in antiek, curiosa en oosterse zeeschelpen. Die werden door de Victorianen voornamelijk gebruikt om sieradendoosjes te versieren en ze werden zo populair dat ze de basis vormden voor de winstgevende import- en exporthandel die het bedrijf met het Verre Oosten voerde.

Het woord kreeg bedrijfsstatus in 1897 toen Samuel de Shell Transport and Trading Company oprichtte. Het eerste logo in 1901 was een mosselschelp, maar in 1904 werd het logo van de kamschelp geïntroduceerd als visuele weerspiegeling van de bedrijfs- en merknaam.

Toen de Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij en Shell Transport and Trading in 1907 fuseerden, werden de merknaam en het symbool (Shell en het schelpvormige logo) de korte naam en het logo van de nieuwe Koninklijke Nederlandse Shell Groep. En dat is sindsdien zo gebleven.

De vorm van het Shell-logo is door de jaren heen geleidelijk veranderd samen met trends in grafisch ontwerp. Het huidige logo werd geïntroduceerd in 1971. Dertig jaar later is het nog steeds een van 's werelds bekendste symbolen dat de tand des tijds heeft doorstaan.

Luister naar de twee seconden durende mnemonic

Bekijk een korte film over het maken van het Geluid van Shelll

Het #makethefuture-initiatief

Met ons #makethefuture-initiatief stellen wij mensen wereldwijd een gedurfde vraag: wat als uw ideeën zouden kunnen helpen om de internationale energie-uitdagingen op te lossen?

Het initiatief is bedoeld om de wetenschappelijke vindingrijkheid en creatieve geest van mensen te ontsluiten en ze te inspireren om mee te doen aan onze innovatieve programma's, zoals Shell Ideas360 en Shell Eco-marathon voor studenten, Shell LiveWIRE voor jonge ondernemers en Shell GameChanger voor ervaren vernieuwers.

De wereld heeft nu meer dan ooit wetenschappers, technologen, ingenieurs en wiskundigen nodigen om de internationale energie-uitdagingen op te lossen.

Vooruitgang door voetstappen

Het #makethefuture-initiatief is gericht op innovaties die menselijke vooruitgang drijven. Het perfecte voorbeeld is Laurence Kemball-Cook, die een geweldig idee had voor het Shell LiveWIRE-programma, namelijk het opknappen van een verwaarloosd voetbalveld in Morro da Mineira, een krottenwijk in Rio de Janeiro.

Onder het oppervlak legden we ongeveer 200 kinetische tegels, ontwikkeld door Laurence. Deze tegels vangen de energie op die wordt opgewekt door de bewegingen van de spelers. In combinatie met energie van zonnepanelen hebben de plaatselijke bewoners nu een deels duurzame bron van elektriciteit om de schijnwerpers op het veld van stroom te voorzien.

Meer informatie over het #makethefuture-initiatief

Zie ook

Wie wij zijn

Kom meer te weten over onze activiteiten en mensen, en hoe wij zijn gegroeid van een kleine winkel in Londen bijna 200 jaar geleden.

Mogelijk heeft u ook belangstelling voor

De energietoekomst

Wij zetten onze kennis, technologie en innovaties in om op schonere wijze te voorzien in de stijgende energiebehoefte van een groeiende wereldbevolking.