Jaren geleden was het mogelijk om dezelfde motorolie in zowel motorfietsen als auto’s te gebruiken. Sindsdien zijn auto- en motorfietsmotoren volgens verschillende ontwerpdoelstellingen ontwikkeld. Dat betekent dat tegenwoordig bepaalde Japanse 600 cc-wegmotoren tweemaal het aantal pk’s per liter produceren dan een sportauto door gebruik te maken van motoren met toerentalsnelheden van bijna 15.000 tpm.

Een sportieve auto met een 1400 cc-motor (1,4 liter) en een vermogen van 105 pk met een carterinhoud van 3,2 liter heeft een motoroliebelastingsfactor van ongeveer 23. Een sportieve motorfiets met een 600 cc-motor en een vermogen van 123 pk met een carterinhoud van 2,7 liter daarentegen heeft een motoroliebelastingsfactor van ongeveer 76. Dat is een bijna drie keer zo hoge factor als die van de auto.

De meeste 4-taktmotorfietsmotoren bevatten minder olie dan automotoren, en die olie moet niet alleen in de motor presteren maar ook de hoge belastingen doorstaan in de versnellingsbak. Bovendien moet de olie ook zorgen voor een soepele werking van de koppeling. Motorfietsoliën moeten veel hogere prestaties leveren dan automotoroliën en dat is precies de reden waarom wij de Shell Advance-lijn hebben ontwikkeld. Deze productlijn omvat specifieke motorfietsoliën met uitstekende prestatiekenmerken die worden bereikt door kwaliteitsbasisoliën zorgvuldig te mengen en de samenstellingskennis van Shell toe te passen.

Door Shell Advance-olie te selecteren, kunt u erop rekenen dat u Shell’s maximale bescherming biedt en uw motorfiets deze hoge belastingniveaus kan weerstaan. Wanneer u aan de gashendel draait, kunt u er met een gerust hart op vertrouwen dat u langer het maximale uit uw motorfiets kunt halen.

Gebruik Shell LubeMatch om de juiste olie te vinden om uw motor schoon te houden en te beschermen. 

Uitgelichte inhoud