Glenn Wilson

Een auto-ingenieur met meer dan 35 jaar ervaring in de industrie. Hij maakt deel uit van het Engine and Vehicle Technology-team van Shell en werkt al sinds de vroege dagen van het ontwikkelingsprogramma met Shell V-Power-brandstoffen.

Net zoals u en ik onze dagelijkse portie fruit en groenten nodig hebben, heeft de motor van uw auto of motorfiets ook een goed dieet nodig.

Glenn Wilson is een auto-ingenieur die al meer dan 25 jaar voor Shell werkt. Zijn rijke ervaring maakt van hem een soort van diëtist voor motoren en hij weet exact welk dieet ze moeten volgen.

Om onze beste prestatiebrandstof te ontwikkelen, moeten we begrijpen wat er gebeurt binnenin de motor: De interactie tussen de brandstof en de motorcomponenten. U wil dat uw auto goede prestaties levert en de keuze van brandstof kan hierbij een grote rol spelen.

Maar hoe werkt Shell V-Power Nitro+? Wij vroegen aan Glenn om ons de anatomie van een motor te tonen.

De verbrandingskamer

Het hart en de longen van een motor, waar lucht wordt ingezogen en gecombineerd met brandstof voordat de mengeling wordt getuimeld, rondgezwierd, samengedrukt, verbrand en vervolgens uitgestoten via de uitlaat. Dit staat gekend als de vier slagen van de Otto-cyclus.

In benzinemotoren begint de bougie de ontsteking om een vlotte verbranding te geven die druk ontwikkelt en de zuiger naar beneden duwt. Onder hoge druk en temperatuur vertonen sommige benzinebrandstoffen wel de trend om spontaan te ontbranden. Dit kan resulteren in een 'kloppend’ of 'pingelend’ geluid doordat kleine spontane ontbrandingen plaatsvinden. Het resultaat is dat een motor slechtere prestaties levert en in de meest ernstige gevallen zelfs permanente schade oploopt. Het octaangetal van een benzine is een maateenheid van hoe goed een brandstof dit kloppen kan weerstaan.

“De timing van de ontbranding is cruciaal voor een effectieve energie-overdracht van de brandende brandstof naar de motor. Een hogere octaankwaliteit laat een vroegere vonk toe, wat betekent dat de zuiger meer effectief en langer naar beneden kan worden geduwd,” zegt Wilson.

Automotor met brandstofinjectors

Brandstofinjectors

Het is de taak van de brandstofinjector om ervoor te zorgen dat de brandstof wordt verspreid en gemengd in de lucht in het exacte vereiste patroon en volume. In een dieselmotor moeten ze hogedrukbrandstof injecteren via gaten die niet groter zijn dan een menselijk haar.

Sommige brandstoffen vervuilen de injectorgaten, wat het sproeipatroon verstoort en resulteert in slechte ontbranding en vermogensverlies. "Diesels zijn heel vatbaar voor neerslag in de injector met een grote invloed op het sproeipatroon,” zegt Wilson.

Shell V-Power Nitro+ Diesel is ontworpen om het vermogen van een motor te herstellen en onderhouden door middel van actieve motorbescherming.

Inlaatkleppen van automotor

Inlaatkleppen

Deze openen en sluiten verschillende honderden keren per minuut om de lucht of de mengeling van lucht/brandstof in de verbrandingskamer toe te laten. In een conventionele benzinemotor met poortinjectie vormt zich vaak neerslag in de inlaatkleppen, wat voor een storend effect kan zorgen.

“Als benzine-inlaatkleppen veel neerslag hebben gehad, dan kan dit voor een motor zorgen die slecht werkt onder versnelling, met als gevolg minder beschikbaar vermogen en slechtere reactie,” zegt Wilson.

Shell V-Power Nitro+ is ontworpen om onmiddellijk de storende neerslag in uw motor aan te pakken.

Zuigerringen

De zuigerringen zijn ontworpen om een afdichting te vormen tussen de zuiger en de cilinderwand. Ze glijden verschillende duizenden keren per minuut op en neer de cilinderboringen.

“Binnenin de motor is het een ruige plek, vooral bovenaan en onderaan de slag waar de zuigersnelheid effectief nul is. Het is moeilijk om smering te behouden en er kan wrijving optreden tussen de zuigerringen en cilinderwanden” zegt Wilson.

Het raakvlak tussen deze twee componenten is moeilijk te smeren.  De ringen moet goed afgedicht zijn om te vermijden dat smeerolie in de verbrandingskamer binnendringt. Dit kan leiden tot verhoogde motoremissies en voorkomt dat verbrandingsgassen het carter binnendringen.

Hier zien we nog een uniek element van Shell-technologie: “Shell V-Power Nitro+ bevat Friction Modification Technology (FMT), ontworpen om wrijving te verminderen in belangrijke delen van de motor, vooral in de zuiger. Op deze manier helpt het de motor vlotter te draaien om waardevolle energie vrij te maken voor een verbeterde versnelling en aflevering van vermogen. Dit is slechts één voorbeeld van de manier waarop Shell-klanten voordeel kunnen halen uit het technische partnerschap met Scuderia Ferrari.

Meer in Motorists

Anatomie van een motor: hartaandoening

De eerste viertaktmotor werd bijna 150 jaar geleden gepatenteerd en er is sindsdien heel wat veranderd. We proberen uit te leggen wat er gebeurt met uw brandstof als moderne motoren aan het werk gaan.