U hebt onze snelwerkende prestatiebrandstof Shell V-Power   getankt, die ontworpen is om onmiddellijk aan de slag te gaan in uw motor. Maar wat gebeurt er nu juist daarbinnen? Hoe werkt het allemaal?

Het draait allemaal om controle. De viertaktcyclus die de motor aandrijft, is bijna hetzelfde als 100 jaar geleden. Het verschil zit hem echter in de details. Vandaag wordt vooral geprobeerd om zoveel mogelijk energie te halen uit zo weinig mogelijk brandstof.

Dus wat zijn nu juist de innovaties die de viertakt-benzinemotoren zo geavanceerd maken?

Variabele kleppenregeling

Vroeger openden en sloten de inlaat- en uitlaatkleppen op vaste momenten, om de kenmerken en prestaties van de motor te bepalen. Maar als het moment waarop de kleppen openen en sluiten wordt gewijzigd, dan krijg je een motor die hoge snelheden kan behalen zonder optrekvermogen te verliezen bij lage snelheden.

Variabele kleppenregeling wordt bereikt door de hoekpositie van de inlaatkrukas te wijzigen ten opzichte van de uitlaatkrukas.

Turbocharger met gele achtergrond

Valvematic, Valvetronic, MultiAir & meer

Vervolgens veranderen we hoe ver en hoe lang de kleppen openen. De beste manier om de mate en de duur van de opening te wijzigen, is door dit onafgebroken te doen over een breed bereik.

Een gasklep is overbodig. Als in de plaats daarvan inlaatkleppen de luchtstroom regelen die bepalen hoever ze openen, wordt vrij baan gegeven aan de luchtstroom.

Autofabrikanten hebben jaren geprobeerd om systemen te ontwerpen die de kleppen elektronisch of hydraulisch kunnen openen en zo de beperkingen van de nokkenas te omzeilen. Ze behaalden dit doel uiteindelijk in 2009 en creëerden de MultiAir-motor die krachtig kan optrekken vanuit lage snelheden en op hoge toeren kan draaien zoals een racewagen zonder prestaties te verliezen.

En nu komt het slimme gedeelte: Een elektronische magneetklep tapt een deel van de oliestroom af naar de hydraulische leiding zoals vereist, tot 60 keer per seconde, en laat de rest over om de inlaatklep te openen. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste doorbraak in zuigermotorontwerp van de voorbije 100 jaar.

Directe injectie

Met directe injectie wordt de brandstof recht in de cilinder gespoten. Onder lage belasting kan de brandstof net voor de vonk ingespoten worden ter hoogte van het toppunt van de compressieslag. Dit zorgt er voor dat er minder brandstof kan worden ingespoten dan het totale luchtvolume in theorie nodig heeft en toch nog een goede verbranding bereiken.

Bij hoog vermogen wordt de brandstof ingespoten op de inductieslag net als bij indirecte injectie. Zo komt er meer tijd vrij voor de injectie van extra brandstof en wordt de lucht gekoeld als deze de cilinder instroomt. Dit betekent dat het mengsel meer kan worden gecomprimeerd zonder te oververhitten.

Luchtcompressor van turbocharger op gele achtergrond

Turbocharger

Een turbocharger heeft een turbine die restenergie gebruikt van de stroom van uitlaatgassen om een luchtcompressor aan te drijven. Dichter bij een gratis power boost dan dat kom je niet!  De turbo drukt de lucht samen en dwingt deze de motor in, zodat er in elke cilinder meer lucht wordt geduwd om meer vermogen te ontwikkelen.

Bescherming met Shell

De technologie die we tot nu hebben vermeld heeft allemaal te maken met het beheer van een viertaktmotor, maar er zijn nog veel andere manieren waarop een moderne motor energie bespaart. Wrijving is de vijand van efficiëntie. Hoe vrijer de onderdelen van een motor kunnen bewegen, hoe beter.

Olie van Shell smeert niet alleen de motor maar kan ook schadelijke neerslag reinigen dankzij vernuftige actieve reinigingsmiddelen. Met het Shell lubematch-hulpprogramma kunt u opzoeken welke olie uw motor een optimale bescherming biedt.

De slagen in vier gemakkelijke stappen

Stap één

Conventionele benzine-injectie met één verstuiver per cilinder in een viertakt

Laten we even kijken hoe een conventionele benzine-injectie met één verstuiver per cilinder in een viertakt werkt.

1. De inlaatklep opent op het moment dat de zuiger op het punt staat om naar beneden te gaan waardoor het brandstof/luchtmengsel wordt aangezogen.

Stap twee

Structuur van een motor waarbij de zuiger wordt getoond die naar boven gaat om de brandstof en lucht samen te drukken

2. Nu beide kleppen gesloten zijn, gaat de zuiger omhoog en drukt het brandstof/zuurstofmengsel samen.

Stap drie

Structuur van een motor waarop te zien is hoe het brandstof/luchtmengsel door de bougie tot ontsteking wordt gebracht

3. Net voordat de zuiger de top bereikt, brengt de bougie het brandstof/luchtmengsel tot ontsteking.

Stap vier

Structuur van een motor waarbij de opening van de uitlaatpijp wordt getoond om de verbrande gassen te verdrijven

4. De uitlaatklep opent en de zuiger gaat terug omhoog om de verbrande gassen uit te stoten.

Meer in Motorists