Direct naar de hoofd inhoud

Een duurzame toekomst voor HJF Transports met LNG

Gesprek met Antoine Fossoul, Directeur van HJF Transports (augustus 2020).

Duurzaamheid in het hart van vervoersactiviteiten

HJF Transports BVBA (hierna “HJF” of “HJF Transports”) is een sterk groeiend familiebedrijf in België dat eigenaar is van een dertigtal vrachtwagens. De laatste jaren wordt HJF Transports, net zoals talrijke bedrijven in de sector van de logistiek en het vervoer, geconfronteerd met verschillende uitdagingen, zoals het beheer van de exploitatiekosten van het vrachtwagenpark en de verlaging van de CO2-voetafdruk.

“Diesel wordt steeds duurder en de toekomst ervan is nu onzeker. De uitdaging op het gebied van mobiliteit, zoals de toename in het volume goederen dat vervoerd moet worden, is een aspect waar ook rekening mee gehouden moet worden in deze overgangsfase naar een groenere omgeving. Vanuit dit opzicht is ons actiepotentieel als wegvervoerder zeer groot. Concreet blijven we de routes met succes optimaliseren en worden we in het algemeen efficiënter. Bovendien plannen wij om over te gaan op nieuwe brandstoffen en op hernieuwbare energieën om onze activiteiten te transformeren en een rol te spelen op weg naar een duurzame toekomst. Wij denken dus dat het tijd wordt om onze verantwoordelijkheden ten aanzien van het milieu op te nemen en de nodige veranderingen uit te voeren.” zegt Antoine Fossoul, Directeur van HJF Transports.

De keuze voor vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG): een strategie die vruchten afwerpt

Om deze uitdagingen aan te gaan heeft HJF Transports besloten om haar investeringsstrategie bij te sturen en te kiezen voor vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG). “In 2018 hebben wij ons gericht tot Shell België, aangezien het één van de grootste en meest bekende leverancier van aardgas in België is. Met de keuze voor LNG voor onze vrachtwagens zijn we een partnerschap aangegaan. LNG is veruit het beste alternatief voor diesel op het gebied van kostprijs. In mijn ogen is het de enige echte oplossing op dit moment voor het wegvervoer. Het gaat bovendien om een echte partnerschap met een WIN-WIN-relatie: Shell houdt rekening met de eisen van klanten, onze behoeften en de realiteit van onze operaties en activiteiten bij de ontwikkeling van nieuwe diensten.”

Het bedrijf heeft reeds 11 voertuigen die enkel op LNG rijden op een wagenpark met meer dan 30 vrachtwagens. De huidige resultaten bevestigen dat de keuze van Antoine Fossoul voor een alternatieve brandstof een goede was. Hij kan hierdoor investeren in duurzamere oplossingen voor zijn vrachtwagens. 

“Deze oplossing draagt niet alleen bij aan onze algemene aanpak om de uitstoot te verminderen, maar ondersteunt ook op positieve wijze onze vooruitzichten op verdere groei. Motoren op LNG hebben ook het bijkomende voordeel dat ze veel stiller zijn dan die van voertuigen op diesel, namelijk -50% dB.1

1CREG (2018), Studie over de winstgevendheid van het gebruik van aardgas als brandstof (compressed natural gas of CNG) voor auto's. Bron: https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1736FR.pdf (PDF)

vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG)

Groener denken voor de toekomst

In de nabije toekomst streeft HJF Transports ernaar om nog meer te investeren in het LNG-netwerk, vooral omdat de efficiëntie en duurzaamheid ervan bewezen zijn. Deze investering zal eenvoudiger worden dankzij de ontwikkeling van het Paneuropese LNG-netwerk van Shell, dat reeds 19 stations heeft over heel Europa, met 7 stations in Nederland, 6 in België, 5 in Duitsland, 1 in Turkije en de opening van de eerste stations in Frankrijk, Spanje en Polen dit jaar. Bovendien wordt, dankzij de partners van Shell, de Shell-kaart aanvaard in niet minder dan 45 LNG-sites in Europa.

“Omwille van de vraag van onze klanten, die centraal staan in de ontwikkeling van ons bedrijf en onze activiteiten, plannen wij meer ecologische oplossingen aan te bieden. Aangezien Shell ook investeert in Bio LNG, een biobrandstof afkomstig van de verwerking van organische afvalstromen, denken wij ook dat het van essentieel belang is om ons partnerschap met Shell verder te zetten om aan de behoeften van onze klanten te voldoen, zowel vandaag als in de toekomst.” besluit M. Fossoul.

vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG)

Over HJF Transports 

« HJF Transports, uw gewaardeerde partner voor vervoer en logistiek »

Het familiebedrijf zorgt voor het vervoer van alle soorten goederen in België sinds 1966. Het transporteert alle soorten producten voor professionals, fabrikanten en verkopers. Elke partij producten wordt afgehandeld en vervoerd met de vereiste zorgvuldigheid. Dankzij geavanceerde apparatuur kan het bedrijf uw producten en materialen met zorg vervoeren. Het wagenpark bestaat uit een dertigtal nieuwe voertuigen die voldoen aan de striktste milieunormen. Daarnaast heeft het bedrijf eveneens verschillende meeneemheftrucks en autolaadkranen voor leveringen op werven. HJF Transports staat tot uw dienst voor afhandeling, vervoer van gedeeltelijke of volledige ladingen.

Definities en Disclaimer

De maatschappijen waarin Royal Dutch Shell plc direct en indirect deelneemt zijn afzonderlijke entiteiten. In deze testimonial worden de benamingen “Shell”, “Shell groep” en “Royal Dutch Shell” soms gemakshalve gebruikt in passages die betrekking hebben op Royal Dutch Shell plc en haar dochterondernemingen in het algemeen. Evenzo worden de woorden “wij”, “ons” en “onze” soms gebruikt om dochterondernemingen in het algemeen aan te duiden, of degenen die voor die dochterondernemingen werkzaam zijn. Deze uitdrukkingen worden tevens gebruikt wanneer vermelding van de naam van de desbetreffende maatschappij gevoeglijk achterwege kan blijven. De uitdrukkingen “dochterondernemingen”, “Shell-dochterondernemingen” en “Shell-maatschappijen” in deze testimonial verwijzen naar maatschappijen waarin Royal Dutch Shell plc direct of indirect overwegende zeggenschap heeft door de meerderheid van het stemrecht of door het recht om overwegende invloed uit te oefenen. Maatschappijen waarop Shell invloed van betekenis uitoefent maar waarin zij geen overwegende zeggenschap heeft, worden als “geassocieerde deelnemingen” aangemerkt. In deze testimonial worden geassocieerde deelnemingen en entiteiten onder gezamenlijke zeggenschap tevens aangemerkt als volgens de “equity-methode opgenomen investeringen”. De term “Shell-belang” wordt gemakshalve gebruikt ter aanduiding van het eigendomsbelang dat Shell direct of indirect in een project, samenwerkingsverband of onderneming heeft na aftrek van alle door derden gehouden belangen.

Deze testimonial bevat op de toekomstgerichte mededelingen ten aanzien van de financiële positie, resultaten van activiteiten en segmenten van Royal Dutch Shell. Alle mededelingen anders dan constateringen van historische feiten zijn of kunnen worden gezien als op de toekomstgerichte mededelingen. Op de toekomstgerichte mededelingen geven verwachtingen weer voor de toekomst die zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen en aannames van het management en zijn onderhevig aan bekende en niet-bekende risico’s en onzekerheden waardoor de feitelijke resultaten, prestaties of gebeurtenissen materieel kunnen afwijken van die welke in deze mededelingen worden vermeld of geïmpliceerd. Tot dergelijke op de toekomstgerichte mededelingen behoren onder meer mededelingen ten aanzien van de potentiële blootstelling van Royal Dutch Shell aan marktrisico’s en mededelingen waarin verwachtingen, overtuigingen, ramingen, voorspellingen, projecties en aannames van het management tot uitdrukking komen. Deze op de toekomstgerichte mededelingen zijn te herkennen door het gebruik van termen en uitdrukkingen als “verwachten”, “geloven”, “zouden kunnen”, “kunnen”, “menen”, “schatten”, “doelen”, “ten doel stellen”, “bedoelen”, “beogen”, “zouden moeten”, ”doelstellingen”, “vooruitzicht”, “plannen”, “gepland”, “waarschijnlijk”, “rekenen met”, “voorspellen”, “risico’s”, “zullen”, en soortgelijke termen en uitdrukkingen. Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de toekomstige operaties van Royal Dutch Shell en waardoor resultaten materieel kunnen afwijken van die welke in de op de toekomst gerichte mededelingen in deze testimonial tot uitdrukking komen, waaronder (maar niet uitsluitend): (a) prijsschommelingen voor ruwe olie en aardgas; (b) wijzigingen in de vraag naar de producten van Shell; (c) valutakoersschommelingen; (d) boor- en productieresultaten; (e) reserveramingen; (f) verlies van marktaandeel en concurrentie binnen de bedrijfstak; (g) milieurisico’s en fysieke risico’s; (h) risico’s in verband met het vaststellen van passende potentiële overnamedoelen en de succesvolle onderhandeling over en afronding van dergelijke transacties; (i) ondernemingsrisico’s in ontwikkelingslanden en landen waarop internationale sancties van toepassing zijn; (j) wettelijke, fiscale en administratiefrechtelijke ontwikkelingen waaronder administratiefrechtelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering; (k) economische en financiële marktomstandigheden in diverse landen en gebieden; (l) politieke risico’s, waaronder de risico’s van onteigening en heronderhandeling van contractvoorwaarden met regeringsinstanties, vertraging of versnelling bij de goedkeuring van projecten, en vertragingen in de vergoeding van gedeelde kosten; en (m) wijzigingen in handelsomstandigheden. Het voorbehoud dat in de onderhavige passage wordt gemaakt of waarnaar wordt verwezen, is onverkort van toepassing op alle in deze testimonial opgenomen op de toekomstgerichte mededelingen in hun geheel. De lezer dient niet overmatig te steunen op dergelijke op de toekomstgerichte mededelingen. Additionele factoren die van invloed kunnen zijn op resultaten in de toekomst worden genoemd in het volledige Royal Dutch Shell “20-F (beschikbaar in het Engels op www.shell.com/investor en www.sec.gov

). Deze factoren dienen eveneens door de lezer in acht te worden genomen. Iedere op de toekomst gerichte mededeling heeft slechts betrekking op de datum van deze testimonial, 23 juli 2020. Noch Royal Dutch Shell plc, noch haar dochterondernemingen nemen enige verplichting op zich om enige op de toekomst gerichte mededeling publiekelijk te actualiseren of te herzien naar aanleiding van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere informatie. Gezien deze risico’s kunnen de feitelijke resultaten materieel afwijken van die welke in deze testimonial opgenomen op de toekomst gerichte mededelingen worden vermeld, geïmpliceerd of die daarvan worden afgeleid. Wij kunnen in deze testimonial bepaalde termen hebben gebruikt, zoals “resources”, waarvan het gebruik door Shell in haar bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) gedeponeerde documenten door de SEC streng verboden is. Amerikaanse beleggers worden dringend geadviseerd grondig kennis te nemen van de verslaggeving in ons Form 20-F, File No 1-32575, dat beschikbaar is op de SEC-website www.sec.gov. Deze publicaties zijn tevens telefonisch verkrijgbaar bij de SEC, via het telefoonnummer 1-800-SEC-0330.