
Shell en Remitrans openen het eerste semi-openbare laadpunt voor elektrische vrachtwagens in Wallonië: een belangrijke stap vooruit voor de elektrificatie van zwaar transport in België en Europa.
Samenvatting van de belangrijkste punten:
Shell, een belangrijke speler in de energietransitie, SRBS, een dochteronderneming van de Shell-groep gespecialiseerd in laadinfrastructuur voor zware voertuigvloten, en Remitrans, een toonaangevend transport- en logistiekbedrijf, kondigen met trots de inhuldiging aan van de allereerste semi-publieke laadpaal voor elektrische vrachtwagens in Wallonië en Europa. Dit initiatief, het resultaat van een strategisch partnerschap, markeert een beslissende stap in de elektrificatie van het zware transport in België en Europa en eDent het pad voor een innovatief en gedeeld laadmodel, ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van wagenparken.
- Primeur in Wallonië en Europa: inhuldiging van het allereerste semi-publieke laadstation voor elektrische vrachtwagens, gelegen op de site van Remitrans in Ath.
- Geavanceerde technologie en optimalisatie van de infrastructuur:
- De laadpaal biedt een snellaadcapaciteit (400kW), essentieel voor zware voertuigen, en past in een hybride aanpak die privéladen en beveiligde openbare toegang combineert.
- De laadpaal is overdag beschikbaar voor het publiek, wanneer de vrachtwagens van Remitrans onderweg zijn. Dit semi-publieke model maximaliseert zo het gebruik van de infrastructuur, terwijl de beschikbaarheid voor de interne bedrijfsvoering gewaarborgd blijft.
- Deze flexibiliteit doorbreekt de traditionele barrière tussen privé en openbaar laden, door een intelligent en eDiciënt deelmodel te creëren dat kosten en energieresources optimaliseert.
- Dit innovatieve model maakt het mogelijk om de totale eigendomskosten (TCO) van elektrische vrachtwagens tot 25%1 te verlagen, vergeleken met andere elektrische vrachtwagens zonder geoptimaliseerd model, terwijl depotbeheerders ook tot 30%2 kunnen besparen op hun energiekosten dankzij intelligent energiebeheer.
- Het semi-publieke model maakt een geoptimaliseerd maximaal gebruik van de infrastructuur mogelijk, en biedt zo nieuwe laadmogelijkheden in een strategisch gebied voor wagenparken.
- Strategisch partnerschap: voortkomend uit een samenwerking tussen Remitrans en Shell, lid van de Shell-groep, illustreert dit initiatief de inzet van de bedrijven voor elektrische mobiliteit.
- Elektrificatie van zwaar transport: een concrete stap om de CO2-uitstoot van een sleutelindustrie te verminderen, in lijn met de Belgische en Europese klimaatdoelstellingen voor 2035 en 2050.
- Ondersteuning van de adoptie van elektrische voertuigen: deze locatie speelt in op de zorgen van transportbedrijven over actieradius en infrastructuur, waardoor de overgang naar elektrische vrachtwagens wordt vergemakkelijkt.
- Inzet van Shell Recharge: versterking van het Shell-laadnetwerk voor zware voertuigen in België, passend binnen een Europese uitbreidingsstrategie.
Shell en Remitrans openen het eerste semi-publieke laadstation voor elektrische vrachtwagens in Wallonië en Europa
Een belangrijke stap vooruit voor de elektrificatie van zwaar transport in België en Europa
Ath – Shell, een belangrijke speler in de energietransitie, SRBS, een dochteronderneming van de Shell-groep gespecialiseerd in laadoplossingen voor zware wagenparken, en Remitrans, een toonaangevend transport- en logistiekbedrijf, kondigen vandaag de opening aan van het allereerste semi-publieke laadstation voor elektrische vrachtwagens in Wallonië – en Europa. Dit initiatief, het resultaat van een strategisch partnerschap, vormt een beslissende stap in de elektrificatie van zwaar transport in België en Europa en effent de weg voor een innovatief en gedeeld laadmodel, ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van wagenparken.
Het eerste semi-publieke laadstation in Wallonië en Europa
Ontworpen om te voldoen aan de energiebehoeften van elektrische vrachtwagens, beschikt het laadstation over een snel laadcapaciteit van 400 kW en wordt het gevoed door een robuuste infrastructuur. Het “semi-publieke” karakter is bijzonder innovatief: Remitrans profiteert van geoptimaliseerd laden voor haar eigen vloot, terwijl andere transportbedrijven en klanten met elektrische voertuigen tussen 6.00 en 18.00 uur toegang hebben via twee extra laadpunten, beheerd door Shell Recharge. Tegelijkertijd behoudt Remitrans exclusieve privétoegang tot een speciaal 180 kWlaadpunt voor haar eigen operationele activiteiten.
Jannes Colaert, Country Chair Belgium bij Shell, benadrukt het belang van dit initiatief:
“De opening van dit eerste semi-publieke laadstation voor elektrische vrachtwagens in Wallonië is een fundamentele stap in de elektrificatie van zwaar transport in België en Europa. Bij Shell zijn we ervan overtuigd dat samenwerking de sleutel is om de energietransitie te versnellen. Dit partnerschap met Remitrans illustreert onze inzet om innovatieve en praktische oplossingen te bieden die inspelen op de werkelijke behoeften van onze klanten en de sector.
Onze aanpak is niet gebaseerd op een grootschalige en uniforme uitrol van laadpunten, maar op de creatie van echte laadclusters die zijn opgebouwd rond de bestaande vraag. We werken samen met wagenparken om hun lokale behoeften in kaart te brengen en oplossingen op maat te ontwerpen, waarbij privé-, semi-publieke en publieke toegang wordt gecombineerd. Deze laadhubs, die geleidelijk met elkaar worden verbonden, zullen een robuust en schaalbaar netwerk vormen. Op die manier streven we ernaar de overgang naar elektrisch rijden te vereenvoudigen, door onze klanten te begeleiden van planning tot operatie, met betrouwbare infrastructuur die is ontworpen om lang mee te gaan.”
Door het gebruik van de infrastructuur te optimaliseren en de middelen te bundelen, creëert deze aanpak een duurzaam en rendabel kader, dat essentieel is om de adoptie van elektrische voertuigen in de vrachtsector te versnellen.
De TCO verlagen en de efficiëntie verhogen
Dit hybride model is ontworpen om de totale eigendomskosten (TCO) van elektrische vrachtwagens met tot 25%3 te verlagen, vergeleken met andere elektrische vrachtwagens, terwijl depot-eigenaren tot 30% kunnen besparen op hun energiekosten4 dankzij slim energiebeheer.
Daarnaast biedt deze oplossing nog andere voordelen, geoptimaliseerd voor wagenparken en het publieke netwerk:
- Optimalisatie voor de privévloot: Remitrans optimaliseert zijn eigen laadinfrastructuur voor zijn vloot van elektrische vrachtwagens. Deze aanpak garandeert een constante beschikbaarheid en een efficiënt energiebeheer, essentieel om het operationele tempo te handhaven. De eDepot-oplossingen van SRBS, zoals die hier zijn uitgerold, zijn ontworpen om naadloos te integreren in de dagelijkse routines van de voertuigen, door optimaal gebruik te maken van onvermijdelijke stilstandsmomenten (rusttijden van chauffeurs, laden/lossen) voor het opladen5.
- Beveiligde publieke toegang: de locatie biedt ook beveiligde toegang voor externe vervoerders. Deze bundeling van middelen is cruciaal om de adoptie van elektrische vrachtwagens te versnellen en de investering in infrastructuur te optimaliseren. Dit ‘semi-publieke’ model stelt vloten in staat het gebruik van hun laadinfrastructuur te maximaliseren, mogelijk door de toegang te openen voor bekende derden via geïntegreerde betaal- en autorisatiesystemen6.
- Versterking van het Shell Recharge-netwerk: deze nieuwe laadpaal wordt geïntegreerd in het groeiende Shell Recharge-netwerk in België, gepositioneerd in een strategische zone voor zwaar transport. Shell ontwikkelt actief zijn laadnetwerk voor zware voertuigen, met een roamingnetwerk van meer dan één miljoen openbare laadpunten in Europa, waaronder Shell Recharge en roaming-locaties van derden; en met 15 laadstations die speciaal zijn bedoeld voor vrachtwagens in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk1. Deze nieuwe installatie in Wallonië versterkt deze Europese dekking.
Een essentiële infrastructuur voor de energietransitie in het zwaar transport
De sector van het zwaar vervoer is een fundamentele pijler van de Belgische economie, maar vormt ook een significante bron van de uitstoot van broeikasgassen (BKG). De overgang naar elektrische mobiliteit is daarom onontbeerlijk om de nationale en Europese klimaatdoelstellingen te halen, in het bijzonder het verbod op de verkoop van voertuigen met een verbrandingsmotor vanaf 2035 in de Europese Unie7. Toch stuit deze transitie op grote uitdagingen, vooral op het vlak van laadinfrastructuur die is afgestemd op de specifieke behoeften van zware voertuigen. Die vereisen krachtigere laadpunten en meer ruimte dan voertuigen 2, wat historisch gezien de uitrol van deze infrastructuur heeft vertraagd. Een interne Shell-studie uit 2024 onthult dat slechts 10% van de transportorganisaties van mening is dat alle noodzakelijke voorwaarden (infrastructuur en middelen) aanwezig zijn om de reductie van CO2-uitstoot te faciliteren. Daarnaast geeft 53% van de bedrijven met zware voertuigen aan dat zij onvoldoende toegang hebben tot publieke laadinfrastructuur8.
“De bouw van grote laadhubs voor vrachtwagens legt aanzienlijke druk op het elektriciteitsnet en vereist vaak jaren aan werkzaamheden en forse investeringen. Op lange termijn zal het onvermijdelijk zijn de netcapaciteit te vergroten, maar op korte termijn berust de echte rendabiliteitsanalyse op slimmer gebruik van de bestaande infrastructuur. Dankzij intelligent energiebeheer, dynamische belastingbalancering en het gebruik van batterijopslag kunnen we veel meer uit het huidige net halen dan men zich doorgaans voorstelt. Batterij-elektrische vrachtwagens zijn al competitief, met energiekosten die vaak lager liggen dan die van diesel. Door opnieuw te bekijken hoe we laadinfrastructuur uitrollen, stellen we vervoerders in staat de TCO naar een werkelijk positief niveau te laten kantelen”, zegt Conrad Mummert, Head of SBRS bij Shell.
Het e-mobiliteitsecosysteem van Shell: een integrale aanpak voor vloten
Dit initiatief past binnen Shells visie op een volledig en geïntegreerd eMobiliteit-ecosysteem, met als doel vlootbeheerders in elke fase van hun overstap naar elektrisch te begeleiden, door maatwerkoplossingen aan te bieden die het volgende omvatten:
- Planning (Fase 1): Shell helpt vloten de meest geschikte voertuigen voor elektrificatie te identificeren via EV-geschiktheidsbeoordelingen (EVSA – EV Suitability Assessment) op basis van werkelijke gegevens, en bij het opstellen van decarbonisatieplannen. Het doel is de specifieke behoeften van elke vloot te begrijpen, inclusief de typen voertuigen en de laadbehoeften van chauffeurs, om een optimaal eMobiliteit-ecosysteem te creëren2.
- Implementatie (Fase 2): Shell levert maatwerkoplossingen voor de elektrificatie van depots, inclusief technisch ontwerp, engineering en installatie van laadapparatuur van hoge kwaliteit. Het doel is te waarborgen dat de laadinfrastructuur is afgestemd op de voertuigtypen en de operationele vereisten.
- Exploitatie (Fase 3): Shell biedt beheertools voor laadpunten en data-gedreven softwareoplossingen om het gebruik van de infrastructuur te optimaliseren, kosten te beheren en betrouwbaar laden onderweg te waarborgen. De hybride Shell Card biedt bijvoorbeeld een uniforme oplossing om bestuurders te authentiseren – een cruciaal element om de veiligheid en naleving van de operaties te garanderen – terwijl het beheer van betalingen voor brandstof en elektrisch laden wordt gecentraliseerd. Deze kaart geeft toegang tot meer dan één miljoen openbare laadpunten in heel Europa, voor zowel lichte bedrijfsvoertuigen (LCV) als personenauto’s2.
Een elektrische toekomst voor het zwaar transport
De opening van deze laadpaal vormt dan ook een krachtig signaal voor de toekomst van het zwaar transport in België en Europa. Ze toont aan dat, met sterke partnerschappen en innovatieve oplossingen, de transitie naar duurzamere mobiliteit geen verre toekomst meer is, maar een operationele en economisch levensvatbare realiteit. Door elektrische mobiliteit economisch rationeel te maken, beantwoordt dit initiatief aan een essentieel criterium voor vlootbeheerders: de mogelijkheid om milieuprestaties te verenigen met rendabiliteit. Door de totale eigendomskosten te optimaliseren en het gebruik van de bestaande infrastructuur te maximaliseren, toont het semi-publieke model aan dat de elektrificatie van het zwaar transport kan passen binnen een strategie van duurzame waarde creatie.
De adoptie van elektrische vrachtwagens kent bovendien een significante groei: in 2023 lag de wereldwijde verkoop 35% hoger dan in 2022, goed voor 54.000 nieuwe eTrucks op de weg9 – een tastbare indicatie dat de markt zich inmiddels richt op oplossingen die zowel verantwoord als economisch gerechtvaardigd zijn. Deze positieve dynamiek, in combinatie met infrastructuur zoals die vandaag wordt geopend, is essentieel om de decarbonisatie doelstellingen te behalen.
"Voor mij is deze laadpaal veel meer dan een technologische vooruitgang: het is een slimme investering. Dankzij het semi-publieke model optimaliseren we het gebruik van onze infrastructuur, terwijl we een nieuwe inkomstenbron creëren wanneer onze vrachtwagens op pad zijn. Smart charging stelt ons in staat ons verbruik beter te beheren en onze energiekosten te verlagen zonder onze operaties in het gedrang te brengen. Door samen te werken met Shell en SBRS hebben we een concreet evenwicht gevonden tussen economische prestaties en duurzaamheid, en dat is precies wat we zoeken in onze overgang naar elektrisch.” besluit Frank Coppens, Logistic Manager bij Remitrans, over de impact van deze samenwerking.
Over Shell
Shell is een internationaal energiebedrijf met expertise in de exploratie, productie, raffinage en marketing van olie en aardgas, en de productie en marketing van chemicaliën. Het doel van Shell is om samen vooruitgang te boeken met meer en schonere energieoplossingen. Wij denken dat de stijgende levensstandaard van een groeiende wereldbevolking de vraag naar energie, waaronder olie en gas, de komende jaren zal blijven stimuleren. Tegelijkertijd betekent de noodzaak om de klimaatverandering aan te pakken dat er wereldwijd een overgang plaatsvindt naar een koolstofarm energiesysteem.
Wij gebruiken geavanceerde technologieën en hanteren een innovatieve aanpak om te helpen bouwen aan een duurzame energietoekomst. Wij investeren ook in energie, ook uit koolstofarme bronnen zoals wind- en zonne-energie, en in nieuwe brandstoffen voor vervoer, zoals geavanceerde biobrandstoffen en waterstof.
Over SBRS
SBRS, onderdeel van de Shell-groep, is een van de toonaangevende aanbieders van complete laadoplossingen voor elektrische voertuigen voor zware vloten, van vrachtwagens en bussen tot schepen. Met 180 jaar engineeringervaring combineert het bedrijf interne hardware productie in Dinslaken (Duitsland) met slimme software, energiebeheer en expertise in projectuitvoering. Deze flexibele en geïntegreerde aanpak biedt een one-stop-shop voor laadinfrastructuur. Ze stelt vlootbeheerders in staat toegang te krijgen tot betrouwbare, schaalbare en kostenefficiënte laadoplossingen die de operationele efficiëntie verbeteren, de totale eigendomskosten (TCO) van batterij-elektrische vrachtwagens verlagen en een soepele overgang naar elektrische mobiliteit bevorderen.
Over Remitrans
Remitrans is een toonaangevende Belgische logistieke speler, die complete oplossingen biedt voor nationaal en internationaal wegtransport, logistiek en distributie. Gespecialiseerd in het transport van algemene bulkgoederen (silo-transport) en goederen op pallets (tautliner-transport) voor de voedings-, bouw- en chemische sector, onderscheidt Remitrans zich door zijn betrouwbaarheid, flexibiliteit en toewijding aan de veiligheid en traceerbaarheid van de toeleveringsketen. Het bedrijf zet zich in voor continue verbetering en integreert ook praktijken die gericht zijn op het minimaliseren van zijn ecologische voetafdruk, met name door de optimalisatie van zijn routes en de investering in een modern wagenpark, efficiënt in Diesel, Bio LNG en elektrisch, en draagt zo bij aan een duurzamere logistiek.
Perscontact :
Astrid Jacobs – Senior PR Manager bij AKQA Brussels PR
astrid.jacobs@akqa.com - +32 472 31 50 00
1 De hier gepresenteerde cijfers met betrekking tot de verlaging van de totale eigendomskosten (TCO) zijn schattingen, berekend met behulp van het TCO-berekeningsmodel van Shell voor semi-openbare locaties.
2 De werkelijke besparingen zijn sterk afhankelijk van het gebruiksscenario van de klant en andere factoren zoals energieprijzen, infrastructuurkosten en geografie. De energiebesparingen worden geschat tijdens daluren met behulp van de Gridcog webtool voor energieoptimalisatie.
3 De cijfers met betrekking tot de totale eigendomskosten (TCO) die hier worden gepresenteerd, zijn schattingen berekend met behulp van het TCO-berekeningsmodel van Shell voor semi-openbare locaties.
4 De werkelijke besparingen zijn sterk afhankelijk van het gebruiksscenario van de klant en andere factoren zoals energieprijzen, infrastructuurkosten en geografie. Energiebesparingen worden geschat tijdens daluren met behulp van de Gridcog webtool voor energieoptimalisatie.
5 SBRS-SFS eMobility Thought Leadership-Raport.
6 SBRS-SFS eMobility Ecosysteem Product Document.
7 FleetNews. " Verbrandingsmotoren toegestaan na 2035 na akkoord over e-fuels." 2023.
8 Shell. Intern onderzoek: Decarbonisatie in Transport. Juni 2024. Gebaseerd op een kwantitatief onderzoek onder 377 CRT-, Vloot-, Luchtvaart- en Maritieme bedrijven in APAC, EMEA en Amerika. (SBRS-SFS eMobility Thought Leadership Rapport.)
9 IEA. "Global EV Outlook 2024." 2024: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-heavyelectric-vehicles