"Dankzij de zachte winter, zijn de werkzaamheden op de site van ons Shell-station in Maasmechelen sneller gevorderd dan verwacht. We hebben groen licht gekregen om het station dinsdag te openen”, vertelt Laurent Charlot, directeur Belux, Shell Fleet Solutions. “We zijn erg blij dat we onze eerste klanten mogen verwelkomen in dit gloednieuwe station en we hopen onze derde site in Rekkem later dit jaar te kunnen openen.”

Het nieuwe LNG-station van Shell bevindt zich op het volgende adres: Slakweidestraat 40c, 3630 Maasmechelen. Het omvat 2 LNG-pompen, 5 AdBlue-pompen, 2 IGO-pompen en 6 AGO-pompen.

Energietransitie: LNG bekleedt een centrale positie in het aanbod van Shell

Shell heeft de ambitie om tijdens de energietransitie een leidende rol in the nemen. Het openen van nieuwe LNG-stations in Europa is een belangrijk onderdeel in deze strategie.

“Terwijl ons station in Herstal een belangrijke eerste stap was in de uitbreiding van ons netwerk van LNG-stations in Europa, willen we voldoen aan de groeiende vraag van onze klanten”, vervolgt Laurent Charlot. “Tegelijkertijd komt onze uitbreidingsstrategie voor LNG-stations ook tegemoet aan de dringende noodzaak om de milieuvoetafdruk van de transportsector te verkleinen, aangezien LNG een schonere verbranding biedt dan diesel en minder zwavel, stikstofoxiden en fijnstof produceert. Het is dan ook onze plicht om ons LNG-aanbod te versterken.”

Opmerkingen voor de redacties

• Shell is van mening dat LNG een steeds grotere rol zal spelen in de toekomstige brandstofmix voor transport, zoals blijkt uit de EG-richtlijn inzake alternatieve brandstoffen voor het wegvervoer. Vloeibaar aardgas kan worden gebruikt als schonere brandstof voor het zware wegvervoer en de marinesector.
  • De retailactiviteiten van Shell zijn erop gericht om tegen 2025 20% van de brandstofmarge in Shellstations te genereren uit energieoplossingen met een lage uitstoot.
  • Vloeibaar aardgas (LNG) is een transparante, kleurloze en niet-toxische vloeistof die ontstaat wanneer aardgas wordt afgekoeld tot -162 ºC. Tijdens het afkoelingsproces wordt het volume van het gas 600 keer kleiner, waardoor het gemakkelijker en veiliger is om het gas op te slaan en te transporteren.