Rehabilitatie van het circuit
©copyright Zolder track

De werkzaamheden werden in maart-april uitgevoerd, tijdens de coronacrisis. De planning moest dus worden gewijzigd om de gezondheidsmaatregelen te kunnen naleven. Hierdoor werd de werktermijn langer, zodat de teams meer tijd hadden om de nodige tests uit te voeren om de samenstelling van het asfalt te optimaliseren, want de nieuwe bekleding moest zorgen voor een effen oppervlakte en voor een betere grip.

"De bekleding van het circuit heeft nu een effen oppervlakte, wat voordien niet het geval was over de volledige lengte van het circuit, een verschil dat echt opvalt bij de gebruikers. De grip op de piste is veel beter dan vroeger. Gewoonlijk duurt het na het leggen van nieuw asfalt enkele weken voordat de bekleding zijn gripprestaties heeft ontwikkeld, maar voor Zolder waren de resultaten op dat vlak uitzonderlijk vanaf de heropening van het circuit", vertrouwt M. Vanderbeek, operations verantwoordelijke van Circuit Zolder, ons toe.

De deelnemers van het project

Het asfalt werd geproduceerd en geplaatst door Grizaco (groep Eurovia, historische partner van Shell Bitumen). Er waren drie proefvakken nodig om de goede samenstelling van zand, de granulaten en het bitumen te vinden. De keuze viel op speciale, hardere granulaten voor een betere grip en op Shell Cariphalte Racetrack voor het bitumen. Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen dat speciaal werd ontworpen om bestand te zijn tegen de horizontale krachten die gegenereerd worden wanneer een raceauto versnelt of remt in een bocht.

De technische oplossing die Grizaco voorstelde, werd geëvalueerd en gevalideerd door het Belgisch onderzoekcentrum voor de wegenbouw (OCW), de grootste autoriteit op het vlak van technische expertise voor de wegenbouw in België. Het positieve advies zorgt voor een garantie van het kwalitatief hoogstaande niveau van de bekleding.

De uitvoering van de werken werd toegekend aan het bedrijf APK. Dankzij het gebruik van de 3D-modelleertechniek voor het frezen van het oude asfalt en voor de plaatsing van het nieuwe asfalt konden de risicozones werden geïdentificeerd en een gelijkmatige rijlaag worden aangelegd op het hele circuit en de uitdaging worden aangegaan om het regenwater sneller af te voeren.

circuit reparaties
©copyright Zolder track

Shell Cariphalte Racetrack, een erkende expertise op autoracecircuits

Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen met hoge prestaties dat speciaal werd ontworpen voor autoracecircuits. Het werd gebruikt op tal van pistes wereldwijd, zoals voor de Nürburgring en Hockenheim in Duitsland, Sepang in Maleisië, Fiorano en het privé-testcircuit van Ferrari in Italië, en onlangs nog voor Silverstone in Groot-Brittannië en Zandvoort in Nederland.

De hoge snelheid, temperaturen en de torsiekrachten op een oppervlak van een racecircuit zijn extreem en vereisen een speciaal bitumen waarmee een asfalt kan worden gemaakt dat aan deze behoeften kan beantwoorden.

Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen met veel hogere prestaties in vergelijking met klassiek wegenbouwbitumen. Op basis van de ervaring van Shell Bitumen met Shell Cariphalte Racetrack op verschillende racecircuits wereldwijd, zorgt het bindmiddel dat voor het Circuit Zolder werd gebruikt voor een grotere weerstand tegen rafeling en vervorming. Bovendien garandeert het een betere verwerkbaarheid van het asfalt tijdens aanleg.

"De kwaliteit van het asfalt is essentieel voor een autoracecircuit. Toen we bepaalde zones van Circuit Zolder moesten vernieuwen, zijn we het Nederlandse racecircuit van Zandvoort gaan bezoeken en we werden ervan overtuigd dat Shell Cariphalte Racetrack het beste bitumen was voor dit soort projecten," legt M. Vanderbeek van Circuit Zolder uit. "We wilden met de besten samenwerken en het resultaat bewijst het: dankzij onze partners APK, Grizaco en Shell Bitumen hebben we een effen, oppervlak met een betere grip dat niet alleen beantwoordt aan onze verwachtingen en eisen van de piloten, maar ook aan de veiligheidsnormen van ons circuit."