Shell plaatst 330 laadpalen op 58 redevco locaties
jun. 02, 2022
- Laadpalen verspreid over 58 locaties in België
- Creëert 660 laadplaatsen op retailparken
- Beoogt de energietransitie te versnellen
Brussel – Belgian Shell (“Shell”) kondigt vandaag een samenwerking aan met Redevco, een vastgoedinvesteerder met een focus op dynamische en verstedelijkte locaties met meer dan 20 jaar ervaring, om 330 dubbele laadpalen te installeren. Samen hebben zij de ambitie om 58 Belgische Redevco locaties te voorzien van nieuwe laadpalen, met verschillende oplaadsnelheden, tegen het einde van 2024. Hierdoor kunnen klanten hun elektrische voertuigen gemakkelijk opladen met Shell Recharge tijdens hun bezoek aan het retailpark. De samenwerking tussen de twee bedrijven speelt in op de groeiende vraag naar laadpalen. Met deze uitbreiding van het Shell Recharge netwerk, heeft Shell een totaal van 435 publieke laadpalen gepland staan in België en zijn onderdeel van de ambitie van de Shell-groep om tegen 2025 wereldwijd 500.000 publieke laadpalen in operatie te hebben.
Onderdeel van Redevco’s portfolio zijn retailparken met o.a. Hyper- en supermarkten, doe-het-zelf-zaken, carcenters, restaurants, witgoedwinkels en diverse dienstverleners. De nieuwe Shell Recharge laadpalen worden geïnstalleerd op hun retailparken en zullen in totaal 660 laadplaatsen creëren. De eerste van de 58 locaties zijn onder meer in Auderghem, Borsbeek, Drogenbos, Herstal, Korbeek-Lo en Waterloo.
Voor zowel Shell als Redevco zijn dergelijke samenwerkingen van groot belang om het leven van bestuurders van elektrische wagens te vereenvoudigen, en daarbij de energietransitie te versnellen. Tevens beogen zij hiermee voorlopers te worden als het gaat om de laadinfrastructuur in België. Redevco legt zich met name toe op het duurzamer en leefbaarder maken van de stedelijke omgeving, onder andere door haar retailparken in België te vergroenen. Deze samenwerking met Shell levert hier een belangrijke bijdrage aan.
Snel en eenvoudig laden
Nu er steeds meer elektrische (bedrijfs)wagens in het Belgische straatbeeld aanwezig zijn en de federale overheid vanaf 2026 enkel volledig elektrische bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar wil maken, is de verwachting dat de vraag naar elektrische auto’s en laadpunten in de komende jaren zal toenemen.
Het gebrek aan snelladers is volgens de Europese federatie van autofabrikanten ACEA momenteel de grootste belemmerende factor voor de groei van elektrisch rijden in Europa. Volgens de federatie is het niet alleen belangrijk dat mensen voldoende laadpalen in hun omgeving zien, maar ook dat de laadpalen snel en eenvoudig te gebruiken zijn.[1]
Shell en Redevco spelen hierop in door verschillende laadpalen aan te bieden op de locaties. In totaal zullen er 330 dubbele laadpalen geïnstalleerd worden met een laadvermogen van 22kW tot en met 150kW. Shell en Redevco proberen elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken door laadpalen aan te bieden die autorijders snel en gemakkelijk kunnen gebruiken tijdens hun winkelbezoek.
Shell’s ambitie voor de energietransitie voor voertuigen
Shell heeft zich ten doel gesteld om in 2025 meer dan 500.000 oplaadpunten te beheren wereldwijd en heeft de ambitie om nog verder te groeien met een nog ambitieuzere langetermijnvisie: in 2030 hoopt Shell over zo’n 2,5 miljoen laadpalen te beheren. Samenwerkingen, zoals met Redevco, zijn essentieel om dit doel te bereiken. Shell zet hier dan ook sterk op in.
Emmanuel Mignot, CEO van Belgian Shell NV, voegt toe: “De stroom waarvan de laadpalen gebruik maken is 100% groen en komt voornamelijk van Belgische bodem. Door autorijders te voorzien van voldoende oplaadpunten hopen wij elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, zodat iedereen zijn lokale CO2-uitstoot kan verminderen. Zelf willen wij tegen 2050 een bedrijf zijn met nul netto uitstoot. Door samenwerkingen aan te gaan met organisaties zoals Redevco, proberen wij nog meer in te zetten op de energietransitie en mensen te stimuleren om te kiezen voor duurzame alternatieven.”